Vinyl.cz // on-line Vinyl Shop

Tipy a triky - Mixování z více než dvou zdrojů

Mixování z více než dvou zdrojů
aneb DJ Airswing radí, jak snadněji ovládnout tři gramce a ještě něco navíc...

Tak co, přátelé, došli jste právě k názoru, že je na čase obohatit vaše DJské fungování o něco, čím se radikálně odlišíte od toho ohromného množství vašich souputníků a "souputníků"? Pak by se dalo říci, že váš zrak směřujete správným směrem...ale...ale hned takhle úvodem jsme narazili na neopominutelný háček tématu. Totiž, pokud prahnete po DJské jedinečnosti, k té si pomůžete jedině vy sami - i třeba z tuctu gramofonů se dá totiž hrát nudně...

Předem je dobré učinit si představu, co si vlastně od navýšení počtu zdrojů hudebního signálu slibujete. Od té se pak odvine rozhodnutí, jaké přístroje do sestavy přibrat. A konečně toto ovlivní i to, na co jste asi nejvíc zvědaví - do jaké míry budete s rozšířením aparatury muset upgradovat a vybrušovat své stávající dovednosti.

Pro snadnější orientaci v textu si nyní dohodněme něco málo pojmosloví. Říkám (píši)-li "deck", dosaďte si za tento termín gramofon či CD přehrávač, eventuálně jiný zdroj hudebního signálu dle vlastního uvážení. Užiji-li výrazu "standardní sestava", mám tím na mysli všechno, co potřebujete k mixování ze dvou decků. Termíny "beatmixing" a "beatmatching" pak označují míchání obvyklé ve většině tanečních stylů, kdy DJ srovná rychlost desky připravované s deskou hrající a poté jejich hudební obsah buďto krátce prolne nebo naopak desky takzvaně "podrží v sobě" (nechá déle hrát obě současně) a tímto vrstvením vytvoří posluchači iluzi kompaktního hudebního proudu.

Předpokládejme, že jste vlastníky standardní sestavy, k níž uvažujete připojit třetí deck. A kladete si otázku, co vám tento krok může umožnit. Nuže, vybírejte zde:

  1. Budete se i nadále věnovat mixingu ze stávajícího páru decků a třetí využijete pouze k občasnému přimíchnutí znělky, jinglu, samplu či podobného materiálu nekladoucího nároky na beatmixing; eventuálně jej využijete na scratching a podobné fígle. Budu vám říkat "přimíchávači".
  2. Hodláte třetí deck zaměstnávat beatmixingem, ale jen z toho důvodu, abyste si připravili dvě desky, zatímco jedna hraje. Neplánujete vrstvení tří desek současně, budete je nanejvýš po dvojicích střídat. Vás pojmenuji "přípraváři".
  3. Učaroval vám um pověstných vládců tří gramofonů a chcete po jejich vzoru tedy třetí deck používat hlavně k vrstvení tří desek současně a dvou pokud možno téměř neustále. Vaše jméno budiž "vrstviči".

Už vám jistě došlo, že ta možná trochu groteskní pojmenování DJs dle využití třetího decku zavádím hlavně za účelem udržení dalších částí článku ve srozumitelných mezích bez přílišného opakování se. Teď totiž můžu například jednoduše potěšit všechny "přimíchávače" konstatováním, že v jejich případě zbývá už "jen" dospět k rozhodnutí, jaký že to hardware pro své účely použijí a mohou se pustit do nákupů a následně do trénování.

Jistě, otázka, jaký přístroj vlastně ke standardní sestavě přibrat, stojí před všemi výše "pojmenovanými" skupinami...ale tohle je, vážení, skutečně jen a jen na vás. Třetím či kolikátým deckem ve vaší sestavě totiž nemusí být jen gramofon nebo CD přehrávač - fantazii se meze nekladou, kupříkladu groovebox nebo sampler by možná zrovna tomu vašemu účelu mohl klidně vyhovět nejlépe. Ulehčím to teď jen naprosto nerozhodným a netušícím nebo naopak skoro jasným kandidátům na doplnění standardní sestavy o CD přehrávač - prostudujte si mé pojednání o CD mixingu. Každopádně zde budu nadále používat termín "deska" v gramofonovém slova smyslu.

Čímžto klub čtenářů mohou nyní již opravdu klidně opustit "přimíchávači" neaspirující na ani výhledový přestup do některé z dalších uvedených skupin. Následující řádky už totiž věnuji jen těm z vás, kteří se v rámci třetího decku plánujete zabývat beatmatchingem, tedy "přípravářům" a "vrstvičům".

Vlastně, na "vrstviče" se rozhodně nechystající "přípraváře" také záhy odbudeme. Vzhledem k tomu, že v jejich případě slouží třetí deck hlavně k tomu, aby si během hraní jedné desky nachystali dvě další, nemusí ani oni svou mixážní zralost nikterak rozšiřovat. Poradím jim snad jen: Zejména, pokud hrajete jednotvárnější desky, nepřestávejte počítat takty a fráze. A pak, hlídejte si délku desek. Zvolili jste si styl hraní, který je velmi pohodlný a mimo jiné vám umožňuje naznačit do hrající desky první přimíchnutí úryvku z desky druhé, abyste nakonec druhou desku stáhli a k té první napojili desku třetí. Další vychytávky závisí jen a jen na vaší fantazii, tak se ji nestyďte používat.

Čímžto jsme se jakože rozloučili s "přimíchávači" a "přípraváři" a teď se dáme toho vrstvení, ne? Ne hned. Ono totiž, milí "vrstviči", není od věci si uvědomovat, že styl práce předešlých dvou kategorií vám jednak budiž ideální první fází tréninkové průpravy, druhak drtivá většina z vás bude v praxi vykonávat občas jen ty činnosti, které připisuji "přimíchávačům" a zejména pak "přípravářům". Důvod je nasnadě: neprozradím vám jistě nic nového tvrzením, že "vrstvič" by měl být mimo jiné docela dost rychlý při všech úkonech. To proto, že desky nejsou nekonečné...a pokud byste na tohle chtěli vyzrát soustavným používáním smyček nebo patnáctiminutových opusů, tak k tomu patří ještě starý poznatek, že ani trpělivost posluchače není nekonečná.

Takže, pro "vrstviče" už máme pravidlo číslo jedna:"Buďte rychlí" - to platí pro veškeré jejich myslitelné činnosti. Jako pravidlo číslo dvě říkám: "Snažte se být co nejpřesnější" - tady už je řeč zejména o rovnání rychlostí. Jedním ze základů dokonalého vrstvení ze tří decků totiž je brilantnost dovolující jednou srovnané desky dvou decků následně nechat hrát pospolu dalších několik minut, aniž byste jejich běh museli korigovat. Čím budete při beatmixingu přesnější, tím snazší pro vás ovládnutí tří decků bude, protože dokonale srovnané decky, jejichž desky do sebe navíc hudebně pasují, můžete de facto považovat za hrající desku jedinou a veškeré úsilí tak můžete vložit do práce s deckem dalším.

Tím jsme zmínili základní schopnost, kterou, milí "vrstviči", budete sakramentsky potřebovat a to v jednom kuse - bez ní si totiž ze tří (natož více) nezavrstvíte. Měli byste vždycky dělat více věcí najednou. Stručná formulace zní “Multitasking - to je moje“! A jak v praxi? Zatímco mi jedna deska hraje, druhou srovnávám a během toho hledám v bagu desku třetí...následně mi hrají už dvě desky současně a já během doby jejich souznění musím srovnat desku třetí, přičemž je samozřejmě dobré ony dvě hrající desky občas zkontrolovat a od věci není ani využít volnou byť jen vteřinku k tomu, abych v kufru hbitě zapátral po desce čtvrté či ještě lépe si jich nachystal víc naráz...

Je to tak, "vrstviči" to nemají vůbec jednoduché; pokud chtějí, aby jejich DJing za něco stál. Neustálý časový tlak v kombinaci s nároky na přesnost, multitasking a při tom všem ještě kreativitu a hudební cit - tenhle koktejl představuje nervové vypětí suverénně konkurující kdejakému adrenalinovému sportu. Může se stát, že to prostě nezvládnete, ale nechci tím nikoho odrazovat - pokud se vám totiž zadaří, odměnou jsou pocity vpravdě nepopsatelné...a na konci vystoupení zajisté rovněž patřičné sladké vyčerpání.

Jak si tuhle půvabnou leč trochu náročnou řeholi co nejvíce usnadnit a učinit ji zvladatelnější? Klíčová budiž další zásada: "Udržujte si přehled." Přehled ve všem. Zejména pak v deskách, tedy nejen v odehraných a neodehraných, ale zejména v těch hrajících. Patří sem mimo jiné i nepřetržité podvědomé počítání taktů a frází, jak jsem doporučoval už výše "přípravářům". Ale to, co vám zpočátku zřejmě bude činit vůbec největší problémy, je udržování si přehledu o dění ve zvukovém poli. Z tohoto úhlu pohledu není do začátků ideální pokoušet se hrát tři hodně podobné desky, protože pak se vám bude špatně rozpoznávat, která z nich ve výsledném mixu zaostává či předbíhá. Ideální pro nácvikové řádění proto budou hodně zvukově i rytmicky odlišné skladby s hodně střídmým aranžmá, které vám umožní i bez sluchátek rozpoznávat synchronizační nedostatky a ihned je dorovnávat. K větší rozdílnosti smíchávaných skladeb si pomůžete i korekcemi mixpultu.

Za následující heslo bych zvolil "Všeho s mírou". Ideálním partnerem tří- či více-deckového "vrstviče" je kill-mixer neboli mixpult umožňující totální útlum části frekvenčního pásma. Pokud totiž své posluchače nezásobujete jen abstraktním industriálním rachotem, může se stát, že vám vybrané desky do sebe prostě tonálně (to jakože zjednodušeně melodicky) nesednou...a právě kámoš kill-mixer vás nechá se z toho elegantně vylhat třeba maximálním stažením středů jedné či dvou z celkového počtu tří desek... Mixpult s pořádným rozsahem korekcí upotřebíte i z jiného důvodu, který opět úzce souvisí se žádoucím zachováváním jisté přiměřenosti. Mějte na paměti důsledky akustického načítání mixovaných zvuků a snažte se pohybovat s gainy i korekcemi do plusu s představou, jak to asi vy výsledku zní. Asi málokdo z publika vám poděkuje (nemluvě o majiteli aparatury), když do něj budete dvě hodiny nonstop hustit drsný technosound tím stylem, že necháte u všech tří kanálů výšky naplno otevřené nebo dokonce zdůrazněné...totéž platí samozřejmě pro všechna pásma. Cílem vašeho snažení na knobech korekcí by měl být zvuk poslouchatelný a nepřehlcený...a s tou nepřehlceností celku je dobré totéž mít na paměti i při výběru desek. Ale ještě k práci s mixpultem: nejen z hlasitostního a zvukového, ale většinou i z hudebního hlediska není povinné nutně vždycky všechny fadery alias šavle vytáhnout na max - naopak, pokud se vám zdaří komponovat celky z rozdílně hlasitě přehrávaných tracků, bude to zase plus pro vás ve smyslu lepší přehlednosti výsledného zvukového pole - podobně jako při rozdílném nastavení tónových korekcí.

Tak, vážení kolegové, doufám, že mi odpustíte, že jsem až na tuto chvíli odkládal poměrně zásadní sdělení: Základním předpokladem pro solidní vrstvicí mixing z více než dvou decků jest kvalitní technika, zejména pak příposlech. Příposlech totiž determinuje, nakolik budete závislí na používání sluchátek a vězte, že není většího usnadnění mixu z více decků, než když při sejmutí sluchátek z hlavy v probíhajícím mixu tří či více desek můžete pohodlně slyšet případné nesrovnalosti. Ideální stav se, bohužel, v praxi vyskytuje relativně zřídka a tak bude konfrontace slyšeného zvenčí s příposlechem ve sluchátkách důležitou oporou "vrstvičovou".

Jak si usnadnit rozpoznávání, která ze tří či více desek v už běžícím mixu rychlostně nedoléhá tak, jak by měla? Jde tu o vteřiny a tak, pokud vás v daný okamžik intuice zklame do té míry, že si prostě desku-viníka tipnout nedokážete, natož pak okamžitě určit správný způsob nápravy, můžete použít fintu spočívající v rychlém chvilkovém až mžikovém stažení jednoho faderu - když to sedne do rytmu, bude to znít jako efekt a pokud zbývající desky pojedou do sebe správně, je na vině právě ta, kterou jste stáhli. A nemusíte ani nutně vracet konfiguraci do původního stavu, můžete např. dotyčný kanál nechat mírně stažený a jen mu povytáhnout některé z pásem.

Druhá metoda, kterou v případě takovéto ztráty orientace můžete nasadit, tkví v tom, že si zařazováním a vyřazováním dvojic kanálů do sluchátek uděláte jasno v tom, který pár desek je v souladu a který nikoliv.

Třetí způsob je o něco drsnější a aby zapůsobil jako věrohodný záměr, musíte je provést opravdu trefně a správně načasovaně. Prostě jednu z desek libovolným způsobem utnete - trvale stáhnete, protočíte, zastavíte...zkrátka snížíte počet ven hrajících desek na dvě a tam už problém snadno rozpoznáte. Pro lepší dojem můžete v témže okamžiku lehce zdůraznit některou z desek v mixu zbývajících.

Čtvrtý možný trik téměř počítá s využitím kill-mixeru - u dvou desek rázem úplně prohoďte basy nebo výšky (pochopitelně v souladu s rytmem). Tím se zvukové pole převrství, publikum má chvíli proč bláznit radostí a vy máte o šanci navíc, jak vyhmátnout a umravnit neposlušný deck.

Za páté můžete provést rafinovaný leč prostý tah ten, že jednu z desek v pravý okamžik prohodíte - ve smyslu střihem zaměníte za právě připravenou a zaručeně dobře srovnanou desku. Při troše štěstí tím vyřadíte právě tu, která vám to kazila a pokud náhodou ne, zase vám proměna celku dává další příležitost ke znovunalezení pozbytého přehledu.

Nebo vám praxe sama přihraje nějaký další, úplně jiný osvědčený recept - každý jsme jiný a co vyhovuje mně, nemusí být optimální pro vás...každopádně ale mějte na paměti, že u mixu z více decků znamená zásah "naslepo" nebo spíš "nahlucho" mnohem výraznější riziko zkaženého mixu.

Rada další, již nemožno zde opominout, budiž tato: "Nelámejte to přes koleno". Snažím se vám tímto sdělit, že precizní mix ze dvou decků je podle mě přece jen přijatelnější výsledek, než neustále se kopající mix z decků třeba šesti. Jak jsem naznačoval dřív, mixing s beatmatchingem ze tří natož pak více decků je docela vyčerpávající a náročná záležitost, k jejímuž úspěšnému zvládnutí krom jiného leč v prvé řadě potřebujete to správné duševní rozpoložení a nebojím se říct i fyzickou kondici. Všimněte si schválně, kolik slavných třígramcových "vrstvičů" zahajuje set mixováním jen mezi dvěma gramofony a teprve po čase vytíží i připravený třetí. Jak bylo řečeno, zde zavedená kategorie "vrstvič" obsáhne i kasty "přimíchávač" a "přípravář", což i nabízí inspiraci pro rozjezd po dobu, než se dostanete takříkajíc do tempa a než si troufnete nechat vytažené víc než dva fadery najednou za účelem skutečného vrstvení současně běžících desek.

Tolik zatím k tomuto tématu. Všem novopečeným i zkušenějším "přimíchávačům", "přípravářům" a zejména kolegům "vrstvičům" držím palce - ať vám to hraje!

DJ Airswing